Connect with us

Audi

Biznes

Psychologia klienta a ekspozycja towarów

Merchandising z języka łacińskiego oznacza handlować. W węższym ujęciu dotyczy właściwiej ekspozycji towarów. Odpowiednie ułożenie asortymentu nie wydaje się być trudne – przecież każdy potrafi postawić produkt na półce. Jednak klient, mając do wyboru wiele podobnych towarów, kieruje się podświadomie czynnikami, które skuteczny sprzedawca powinien poznać.

 

Czysto, jasno i w porządku

Nie chodzi tu tylko o to, by klient nie widział kurzu czy poprzewracanych produktów. Niestety często zdarza się, że sprzedawca nie ma pomysłu na to, jak efektywnie rozstawić asortyment na półkach. Dobrze ustalić jakiś porządek, np. dotyczący wielkości opakowań. Do zwiększenia sprzedaży może przyczynić się również umieszczenie blisko siebie produktów komplementarnych jak np. lampa i żarówka. Dzięki temu klient częściej dokona dodatkowego zakupu, chociaż przyszedł do sklepu np. tylko po lampę. Warto skorzystać z witryny, do której można dodać oświetlenie LED – dobrze podświetlone produkty będą się lepiej sprzedawać, inne nawet nie zostaną zauważone przez klienta.

 

Jak sprzedaje cichy sprzedawca?

Cichym sprzedawcą nazywa się ulotki i foldery, które w wielu branżach są niezbędnym elementem procesu zakupowego. Przygotowując prospekt, należy zadbać o dostosowanie do grupy docelowej komunikatów i grafik. Nie można przeładowywać materiału reklamowego informacjami, ponieważ przestanie być on atrakcyjny i zrozumiały dla odbiorcy. Niechlujnie przygotowana ulotka nawet jeśli będzie posiadała ciekawe treści, prawdopodobnie nie spotka się z zainteresowaniem konsumenta. Ważne jest, aby stojak na foldery był mobilny, ponadto jego budowa powinna być prosta, aby uwagę przyciągały grafiki i hasła na folderach, a nie wygląd stelażu. Dobrze wybrać rozwiązanie opierające się na aluminiowych profilach, co pasuje do wielu sklepowych wnętrz.

 

Czym jest próg ekspozycyjny?

Produkty z wysoką marżą często wystawiane są w kilku miejscach, aby osoby w sklepie miały więcej możliwości, by po nie sięgnąć. Zwiększa to sprzedaż aż do osiągnięcia tak zwanego progu ekspozycyjnego, czyli wielkości, po której klienci nie kupią więcej, niezależnie od tego ile razy zobaczą produkt (np. w formie promocji, na stałym miejscu i jako nowość). Po wyliczeniu takiego progu można zdecydować, aby pozycję w gablocie czy witrynie przeznaczyć dla innych produktów, które także posiadają wysoką marżę, ale nie są tak dobrze wyeksponowane. Takie podejście pozwoli lepiej wykorzystać atrakcyjne obszary np. na wysokości wzroku konsumentów.

 

Znajomość psychologii klienta wynikającej z różnych zagadnień dotyczących merchandisingu powinna iść w parze z chęcią jak najlepszego zaprezentowania mu produktów przez pracowników sklepu. Jeśli z jakichś powodów konsumenci ich nie kupują, często okazuje się, że sprzedawca pokazuje je w sposób nieatrakcyjny. W takiej sytuacji można zastanowić się nad zakupem nowej witryny lub stojaka na foldery. Po poradę w kwestii wyboru najlepszego z tych rozwiązań warto zwrócić się do firmy  www.batr.com.pl

czytaj dalej..
Advertisement
Kliknij aby skomentować

Popularne